INSPIRASJONSSIDEN TIL BOBILTUREN

Bobilturen.no

Tips oss

+47 907 66 643

Cinque Terre – nesten for lekkert til å være virkelig

De fem fargerike landsbyene er bygget på stupbratte klippevegger over det asurblå Middelhavet, omgitt av vinranker, olivenlunder og dramatiske turstier. Landsbyene er avgjort ikke tilrettelagt for bilkjøring, men vår anbefaling er soleklar: Dette er et reisemål for bobilturen! Her får du vite hvorfor.

av | jun 17, 2025

Sjåføren leste seg som alltid godt opp på forhånd: «Cinque Terre byr på noe helt unikt langs den italienske kysten. Herfra kan du enkelt ta tog eller ferge inn til de bilfrie landsbyene og oppleve området uten stresset med smale veier og parkering. Enten du vil vandre langs den berømte kyststien, nyte lokal sjømat og vin, eller bare ta inn det spektakulære landskapet, gir Cinque Terre en sjelden kombinasjon av natur, kultur og autentisk italiensk småbyliv.»

Kyststien er ubeskrivelig vakker, og et imponerende byggverk. Fra den får en også godt inntrykk over de imponerende småbyene den forbinder.

«Oppleve området uten stress»? Nja … Det må være utenfor turistsesongen i så fall! 
«Autentisk italiensk småbyliv»? Nja … Det må i så fall ha vært før området ble oppdaget av masseturisme! 

Hvorfor anbefaler vi likevel besøk til Cinque Terre på bobilturen? Av mange gode grunner!

Historisk landskap formet av menneskehender

Byene (i hvert fall de fleste!) er ubeskrivelig bildeskjønne, og reklamen som beskriver spektakulær natur i kombinasjon med rik kulturhistorie overdriver ikke ett ord. 

Cinque Terre har vært bebodd siden tidlig middelalder, og områdets karakteristiske kulturlandskap er et resultat av generasjoners harde arbeid. Bratte fjellsider er blitt forvandlet til tusenvis av terrasser med tørrmurte steinvegger, der vinranker og oliventrær fremdeles dyrkes den dag i dag. Det er nettopp dette balansen mellom kultur, natur og tradisjon som har gitt Cinque Terre plass på UNESCOs verdensarvliste. Hele området, inkludert landsbyene, kystlinjen og det omkringliggende fjellandskapet, ble vernet i 1997 for sin «ekstraordinære verdi» som et eksempel på bærekraftig livsform i et krevende terreng.

Dette er en italiensk variant av «Der ingen skulle tru at nokon kunne bygge!»

Mye godt å by på

Fersk sjømat, lokal hvitvin av druer som dyrkes i de bratte åsene og stillheten du opplever når du kommer litt bort fra de mest besøkte turistpunktene. For den turglade finnes det også utallige stier mellom byene – som byr på panoramautsikt over havet og kysten. Her er gode campingplasser og bobilparkering i utkanten – særlig i byene La Spezia og Levanto – som fungerer utmerket som base og det er superlett å komme rundt via tog. 

Kort fortalt er Cinque Terre fem små kystbyer i det nordlige Italia, mellom Genova og La Spezia. Cinque Terre ligger i den østlige delen av Liguria-regionen på vestkysten av Italia, nordvest for Toscana.

Fra nordvest: Monterosso al MareVernazzaCornigliaManarola, og Riomaggiore.  Alle byene, og fjellsidene rundt disse, har status som nasjonalpark i tillegg til å være på UNESCOs verdensarvliste.

Her er det bare å nyte opplevelsene og dagen.

Fem tips til bobilturen: 

  • Vi startet forholdsvis tidlig på dagen – det var lurt. Selv tidlig i sesongen ble det fort pir fullt i trange bygater, jernbanestasjoner og tog. 
  • Spander på deg gåturen på kyststien fra Riomaggiore til Manarola.
  • Lunch: Spis i Corniglia.
  • Special treat: Gelato … uansett hvor du finner den. 
  • Dropp gjerne Monterosso – med mindre du er ute etter å vise frem den fine bikinien din. 
Småbyen Corniglia ligger på en fjelltopp, dit kan du komme via buss eller trappene. Igjen et imponerende byggverk!

Bobilparkeringen for Cinque Terre

Vi kjørte til Levanto, som utgangspunkt for besøket. Det er mange bobilparkeringsplasser i området, men bestill gjerne plass for å være sikker før du kommer frem. Vi valgte en den litt bortgjemte Collina San Michele-camping. Selv om det var mye skog var det ikke plagsomt med flygende bitende innsekter, som sjåføren vanligvis plages av. 

Fem byer på én billett

Toget stopper i alle byene, fra Levanto med stopp i La Spezia. Vi kjøpte hopp på-hopp av billett for hele dagen på jernbanestasjonen i Levanto. Det er også mulig å kjøpe billett i en app, men vi ville gjerne få med oss de personlige anbefalingene ved billettkjøp. 

Vi valgte å ta toget til Riomaggiore. Byen er ubeskrivelig vakker og bratt, og lett å orientere seg i. Men det går oppover, så ta tiden til hjelp og bruk gode sko! 

Fra Riomaggiore er det en gangsti til Manarola, langs stupbratte fjellsider. Det går rett opp, og rett ned, og det ville vært fantastisk å få se den mens den var under konstruksjon! Det koster noen Euro å gå der, men – det skulle bare mangle. 

Gangsstien mellom Riomaggiore og Manarola er verdt å ta mer enn en gang.

Manarola er om mulig enda trangere! Og gatene ble også travlere, etter hvert som flere turister var kommet ut av dynene. Byen har en gate som går ned mot havna, og restauranter, og en som går opp, mot boliger og butikker. Erfaringen er restaurantmat i Italia er god. Tiden var inne for brunsj, og deretter gikk turen videre, fortsatt vestover, til neste stopp Corniglia. 

Spis her!

Om det hadde vært bratt før, så ble det BRATT i dobbel potens. Fra jernbanen i Corniglia kan du nå byen på to måter: Du kan stå i pysekøen for å ta bussen opp (men det er gratis hvis du har dagspass), eller ta trappene. Trappene … Vel – det går i praksis rett opp! Men de er overkommelige, og byen på toppen vel verdt anstrengelsen. Der innså vi også at det var her vi skulle ha spist.  Restaurant-utvalget var innbydende og langt lekrere enn i Manarol.

Det var her vi burde ha spist!

Badebyen kan unngås 

Neste stopp på togturen er Vernazza, en aldeles fantastisk fin by, med fotomotiv i fleng og strand midt i sentrum. Men det var vi ikke alene om å tenke – for nå begynte det å bli fullt av med-turister, fra så å si alle verdens kanter! 

Monterosso var siste stopp, og det kunne vi ha spart oss for. Monterosso ser ut som en fin, men turistifisert badeby uten annet enn en strand og påkostede hoteller. Men i sum?  Dette var virkelig en dag full av høydepunkt, også i bokstavelig forstand!

Siste stopp Monterosso kunne vi ha spart oss for, men byen er nok fin om hotellferie er målet. Det slipper vi heldigvis, når vi har huset med oss på hjul.

Lyst på en lettsyklet, trivelig sykkeltur under besøket til Cinque Terre? Les Bobilturens artikkel På to hjul gjennom gamle tunneler Turen er ren idyll og går langs den italienske rivieraen, på det som opprinnelig var et gamle jernbanespor, som bandt sammen Levanto, Bonassola og Framura. Denne turen gikk som på skinner, selv om svillene heldigvis er vekk.

Send tips til Bobilturen.no

Bobilturen.no tar imot tips, kontakt oss gjerne!

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

følg oss
Noe å fortelle?
Populære artikler
Kategorier

Andre innlegg

En samtale med to Nortrippere

En samtale med to Nortrippere

Ved å kjøpe Nortrip-guiden får du tilgang til et nettverk av unike Nortrip-verter i hele Norge og nå også Sverige, hvor du kan parkere gratis over natten. Men … hva mener brukerne, de såkalte Nortripperne, om Nortrip-guiden og opplevelsen hos vertene?

Fra luksus til lukt – bobilbrukerfellen!

Fra luksus til lukt – bobilbrukerfellen!

«- Hjelp! Hva gjør vi når det stinker pyton i bobilen? Jeg tror det kommer fra gråvannstanken, hva kan vi ha i tanken for å unngå vond lukt?» Det korte svaret er: Unngå å tømme slikt som gir vond lukt i vaskene – og tøm tanken!

Bobil og bompenger i Frankrike 

Bobil og bompenger i Frankrike 

Motorveiene i Frankrike er effektive og vel vedlikeholdt, men du må betale for etappene. Forebygg frustrasjon – her er fem fakta om bompenger i Frankrike!