Redaksjonen i Bobilturen ba Aleksander Olsen, salgssjef Ferda Bjerkvik, beskrive hva det er viktig å tenke på når, en skal bruke bobilen om vinteren. Selv er han campingvogn-mann og bruker vogna året rundt. Men som ivrig bobilselger er han opptatt av å spre det gode budskapet om vinter og bobilbruk.
– Hvorfor?
– Fordi mulighetene er enorme, og både vogner og bobiler er kostbare. Når de er laget for vinterbruk og man har mulighet, hvorfor ikke få mer igjen for investeringen og bruke de hele året? Vinteren kan også by på masse flotte turer i bobil. Hva med å dra en plass på fricamping der det er helt mørkt for å se nordlyset? Eller kanskje kjøre på julemarked, helgetur til et skianlegg, dra på isfisking osv.
Bjerkvik ligger i Narvik, innerst i Herjangsfjorden. Europavei 10 og Europavei 6 møtes der. Ifølge Wikipedia har Bjerkvik blant annet kirke, hotell, dagligvarebutikker og bilverksted. 1. januar 2021 var det 1 131 innbyggere i Bjerkvik, tettstedet som også har sin egen Ferda-avdeling. Den har de vokst litt ut av. Derfor reises det nå nytt Ferda-bygg på Evenes. Planen er å åpne det i august 2023. På Evenes skjer det mye, og Ferda havner midt i smørøyet.
Viktig om varme
Nå kan de aller fleste bobilene, ifølge ham, benyttes vintertid. Men enkelte bobiler har fordeler som andre ikke har. For eksempel er bobiler med dobbeltgulv mer egnet når det blir kaldt. I dobbeltgulvet ligger alt av tanker, slanger og kabler isolert, frostfritt og sikkert. Det gir i tillegg isolert, ekstra lagringsplass i luker i gulvet.
– Dobbelgulvet er også oppvarmet. Enten med Truma, som er luftbåren varme, eller Alde, som fordeler varmen vannbårent, innleder han.
Oppvarmingsfakta
Truma-varmeren kan varmes opp via gass, ved en kombinasjon av gass og strøm, med diesel eller en kombinasjon av diesel og strøm. Alde-varmeren kan benyttes gass eller strøm, alene eller sammen.
Fra gammelt av sies det at Alde er best egnet på de aller kaldeste vinterdagene. Alde-varmeren er støysvak og gir en lunere og jevnere varme i hele bilen. Truma-varmeren fordeler varmen via en vifte som står og blåser. Det gir noe viftestøy. På den annen side: Bobilen blir fortere varm med Truma.
– Truma fungerer også godt om vinteren. El. som energikilde fungerer bra både for Alde og Truma. Og om du ikke har dobbeltgulv, har du gjerne el.varme i gulvet, men da må du står tilkoblet strømnett, forklarer bobilselgeren.
Et varmende råd
– Hvis det er skikkelig kaldt i bobilen og en må få opp varmen fort, hva gjør en da?
– Både Truma og Alde gir mer varme på gass enn på strøm, fordi gass gir høyere effekt. Men en kombinasjon av gass og strøm gir enda høyere effekt, fordi de kjøres samtidig. Så har du tilgang til strøm og må varme opp bobilen fort, kan det være lurt å kjøre en mix i starten. Når det er varmt nok, kan holde varmen oppe med el., anbefaler Olsen.
Selv har han vært på tur i 30 minus. Det gikk fint. Da måtte han riktignok benytte litt gass i tillegg til el. for å få det riktig varmt.
– Noen bobiler og campingvogner har ekstra isolasjon og holder godt på varmen. De aller fleste fungerer fint ned til 15 minus, sier selgeren.
Fire tips før turen
1: Ha gode dekk. I nord kjører de fleste piggdekk. Regelen både i nord og i sør er enkel: Vær skodd etter holdene.
2: Sørg for tilstrekkelig gass. Ferda-mannen anbefaler to fulle stålflasker.
– Stålflasker er isolert og egner seg til vinterbruk. Kompositt-flasker er lette og fine til sommerbruk. Men når det blir kaldt, kan de miste trykket. Da får du problemer med tilførselen. Og monter gjerne en duocontrol, som automatisk veksler fra den ene til den andre gassflasken når den første går tom. Uten duocontrol må du opp og skifte gassflaske midt på natten. De går tomme, og det slår aldri feil – det skjer om natten! sier han med en liten latter.
Uansett; Når du går tom for gass og står uten strøm er du «fri for varme», det vil du ikke!
3: Aleksander Olsen anbefaler også å sørge for at bilbatteriet/bilbatteriene er fullt oppladet. Også batteriene har en egen evne til å gå tomme om natten. Eller kanskje det bare oppleves slik. En gang er en for mye!
Selgeren anbefaler litiumbatteri på det sterkeste. Spesielt til bobilfolk som fricamper mye og kjører bobilturer om vinteren. Tradisjonelle blybatteri kan fryse, koke og gå i stykker. Fem – seks utladninger er nok til at det tar skade. Lithiumbatterier fryser ikke i stykker, og kan verken bli over- eller utladet.
– Lithiumbatterier stopper selv på topp og bunn. De vi leverer har åtte års garanti. Strømforbruket kan du lese av på en app og de har nær dobbel kapasitet sammenlignet med et blybatteri av samme størrelse.
– Noe mer?
– Ja. Når et tradisjonelt batteri begynne å gå tomme, starter lyset å flimre. Litiumbatteri er enten fullt eller tomt. Jeg anbefaler alle å bytte til litium. Det er helt fantastisk!
4: For vår egen del anbefaler vi å fylle ekstra opp i skap, kjøleskap og luker. Ta med varme klær og sko, ta med koseklær og ta med litt ekstra god mat og drikke! Bobilturen handler om å kose seg, også vinterstid!
Her er en tidligere sak fra Bobilturen om trygge og trivelige vinterturer i bobilen!
– Hvorfor vintercamping?
– Det er noe eget å campe, en egen stemning og ro. Det er helt fantastisk å være ute i mange minusgrader for så å komme inn i varm vogn. Ungene elsker det også! Å ta seg en skitur, eller en tur på vannet for isfisking, og så inn og slappe av i varm vogn og spikertelt etterpå. Det er bare helt nydelig.
Syv tips under vinterturen
1: Legg noe under labbene, hvis du bruker de, slik at bilen ikke fryser fast.
2: Hvis du er tilkoblet strøm, skal du ikke la el.kabelen ligge i kveil. Det gir et varmefelt. Rull kabelen helt ut.
3: Det største problemet er som regel ikke å holde varmen, men å holde vannanlegget frostfritt. Vannrørene ligger ute ved veggene og avløpstankene i gulvet eller under. I biler med isolert dobbeltgulv ligger gråvannstanken fint. Også biler med gråvannstanken under bilen kan ha isolert og oppvarmet gråvannstank.
4: Ikke la bobiltaket snø ned. 30 cm puddersnø er ikke farlig, men skulle det bli regn blir det tungt. Og får du først snø, så regn og frost, så får du problemer! Vær obs. på at når du har slått på varmen vil det nederste snølaget smelte. Da blir det ekstremt glatt på taket. Derfor anbefaler han at taket måkes før varmen slås på. Vær forsiktig med deg selv, takluker, solcelle, antenner og annet på bobiltaket.
5: Ha åpen lufting på eksosen fra varmeanlegget. Da er du sikker på at eksosen går ut.
6: Mer om vann: Når du varmer opp bilen vinterstid, får du kondens innendørs. Aleksander Olsen forklarer at dette kan samles opp med en fuktsamler. En liten pose med pulver, som tiltrekker seg fukt. Fuktsamlere selges typisk hos Biltema og caravan-forhandler. Våkner du med kondens på innsiden av vinduene, må vannet tørkes vekk. Det forebygger unødig fukt i bilen.
– Det blir fukt i bilen når folk sover i den. Slipp inn luft via en takluke, anbefaler han.
– Åpen takluke om vinteren? Blåser den ikke vekk?
– Nei, ikke hvis du tar hensyn til vær og vind. Selv har jeg bygget en kasse som står over takluka hele vinteren, så det ikke legger seg snø på luka.
– En løs kasse over luka? Ødelegger ikke den taket?
– Nei, det går overraskende godt. Den ligger fjellstøtt. Står du stormutsatt er det selvfølgelig ikke lurt. Men jeg har mange venner og familie som har bygget maken, svarer salgssjefen.
7: Store varmedresser og annet yttertøy kan oppbevares i garasjen. Dusjen er ellers et utmerket sted å tørke klær i. Det fortalte erfarne Geir Svardal, som har etablert nettstedet «BobilBaseCamp.no» i denne artikkelen i bobilturen.no.
To tips etter vinterturen
1: Hvis du har brukt vann i bobilen vinterstid, er det avgjørende å tappe ned hele vannsystemet etter turen. De aller fleste bilene har tappepunkt hvor du kan åpne kraner for å få ut alt vann fra slanger og tanker. Åpne alle kraner og tøm gråvannstanken og vanntanken. Også varmtvannsberederen på Truma og Alde må tømmes helt. Det kan bli dyrt å fikse varmtvannsberederen hvis den fryser. Olsens anbefaling er å blåse opp en ballong og sette den over vannkranen på kjøkkenet eller badet. Når luften går ut av ballongen, vil den blåse vannet ut av vannrøret.
– La kranene stå i åpen stilling når du forlater bilen. Det forebygger ødelagte rør, om det mot formodning er noen dråper igjen i systemet. Når kranene står åpen må du passe på å slå av vannpumpen i bilen, så den ikke står og pumper. Hvis det ikke er en bryter for å styre vanntanken kan du ta sikringen, sier fagmannen.
2: Rydd bilen med det samme du har parkert. Det er langt enklere når bilen fortsatt er god og varm etter bobilturen!
Alle bilder: Ferda ved Aleksander Olsen.
Minus 33 funka helt fint med Kabe vogn i fjor vinter.
Imponerende å våge seg ut på i slike temperaturer 😊 Men godt å høre at det funket fint!
Vi har en 2020 Hymer 790 og har ettermontert sikkerhetsventil i mellomgulvet på varmtvannet. MEN for at ikke den skal slå ut selv på få minus grader må vannvarmen til soveavdelingen stå på. Har akseptert at det er slik, men det er underlig og risikabelt for hadde vi ikke hatt den sikkerhetsventilen kunne det blitt kostbart!
Jeg har hatt min Hymer T698 CL innen dørs lagret i vinter.Uten strø
Har brukt samme lager i flere år men det har aldri vært så kaldt som i år utendørs.
-13 i år. Usikker på hvor kaldt det har vært innendørs men antar muligens like under 0
Jeg oppdaget nylig mye vann under bilen, tror det er vann fra gråvanns tank.Ferskvann og gråvann har vært tømt før parkering. Det kan selvsagt ha lagt noe igjen. Varmtvann stank er tømt på den måten som beskrevet.Åpnet de to ventilene som er under benken. En hvor jeg vipper opp og en som jeg skrur åpen
Under gråvanns tanken under bil er det en slange.Kan denne gå inn i gråvannstank og at det er en fros sikring der, eller er tanken isolert så denne slange er for typoisk kondens.?
Jeg har alde varme , visst det har skjedd noe med varmtvanns tanken , hvor vil det vannet dreneres.Noen som har noe tips.