Den erfarne fagmannen hos Sola Bobil gav oss også anbefalinger for å forebygge de kostbare overraskelsene. Men først til innholdet: EU-kontrollen består av en trafikksikkerhetsdel og en miljødel.
To hovedfaktorer
– På sikkerhetsdelen sjekker jeg bremser, lys, sikt, sikkerhetsseler, at setene er faste og at bilen er generelt trygg. Miljøbiten handler mye om veskelekkasjer. Jeg kontrollerer om bilen har oljelekkasje og nivået på bremsevesken. Det med bremseveske handler jo også om sikkerheten. Så måler jeg avgassene, det mange kaller eksosen. Jeg sjekker at de er innenfor de nivåene de skal være, og at bilen ikke slipper ut ulovlige nivå av avgasser, beskriver Bjørn Vidar Fotland.
Han er mekaniker og teknisk ansvarlig på bilverkstedet til Sola Bobil, som er et stort verksted i nasjonal sammenheng.
Noen gjengangerproblem
Før kontrollen inne i verkstedet, kjører han en runde med bobilen. Da sørger han for å få tatt noen gode svinger, for å høre at hjulene ikke tar borti. Han hører på hjullagrene, lytter etter ulyder generelt og gjør seg en oppfatning av bilen. På vei inn i verkstedet gjennomfører han en bremsetest, først fremme og så bak. Målet er å kontrollere at bilen har tilstrekkelig bremsekraft og at den ikke bremser skjevt.
– Hva pleier du å finne på EU-kontrollene?
– Det går en del på utslitte bremser, dårlig parkbrems og rust på bremserør. Dette er biler som står en del, og da kan ting feste seg. Så kan det være problemer med hjuloppheng, men det ser vi ikke så mye på bobiler, forklarer mekanikeren hos Sola Bobil.
Mekanikerens tips
Lys som ikke virker, er en gjenganger. Bjørn Vidar Fotland anbefaler bobileiere å selv sjekke lysene ved jevne mellomrom. Det er det penger å spare på i lengden.
– Har du noen andre tips til EU-kontrollen?
– Ja, legg frem papirene på bilen, brannslukningsapparat og vest. I en stor bil er det mange steder å gjemme slikt. Det er ikke sikkert at det eierne opplever som en ideell oppbevaringsplass, er et sted mekanikeren vil finne på å lete, svarer mannen med et smil.
Ta vare på bobilen
Hans erfaring er at de fleste bobileiere har en følelse av den tekniske standen på bilen, selv om det nok også hender at noen kan bli litt overrasket når de får resultatet.
– Bobiler kan bli ganske gamle og fortsatt være i god stand. Hvis du passer på bobilen din, kan du ha gleden av den lenge.
– Hva anbefaler du i så måte?
– En årlig fuktkontrol,l og service det året du ikke har EU-kontroll, er bra. Da får du tatt det som oppstår, før det utvikler seg til kostbare affærer, anbefaler den teknisk ansvarlig på bilverkstedet til Sola Bobil.
For ordens skyld: Ingen fra Bobilturens redaksjon deltok under selve kontrollen på verkstedet. Intervju og foto ble gjennomført før og etter EU-kontrollen.
0 kommentarer