Dette er den tredje artikkelen i Bobilturens miniserie om forsikring av bobil. Her er det Ole Irgens, kommunikasjonssjef i Tryg, som deler erfaringer og anbefalinger med Bobilturens lesere.
Typiske skadesaker som går igjen, er:
- Mindre møteulykker, type «speil mot speil» på smal vei.
- Markiseskader.
- Skader på overheng bak.
- Skader i øvre del av bilen, som følge av skilt, takmøner osv.
Ikke signer på alt
– Vær oppmerksom på trange plasser, og husk å ta med veihjelpsbeviset i bobilen. Da er det enkelt å få kontakt dersom du får behov for assistanse, sier Irgens.
Ved kollisjon med annen bil er det viktig at det skrives felles skademelding. Men fra Tryg kommer en tydelig advarsel: Ikke skriv under på noe du er uenig i. Ta bilder og mål opp. Veibredde kan være viktig ved møtekollisjon. Innhent så mye dokumentasjon som mulig.
Anbefalinger underveis
Det er ulike regler i forskjellige land. Derfor er det viktig å sette seg inn i de særskilte bestemmelsene for det landet du skal kjøre i.
– Frankrike har for eksempel krav til at du har alkotest i bilen. Kjører du med tilhenger i Tyskland, må den ha eget grønt kort. Noen land krever at du kan betale bøter kontant etc., beskriver Ole Irgens.
Kjører du i utlandet er det en fordel å ha med en engelsk versjon av skademelding, samt grønt kort som bekrefter gyldig forsikring.
Forebygging på turen
Kommunikasjonssjefen i Tryg anbefaler at en lager sin egen sjekkliste, for å forebygge unødige skader mens en er reise. Ting å passe på er:
- At markisen alltid er godt sikret, vindkuler kan komme overraskende.
- Gjør det til en vane alltid å ta en ekstra visuell runde rundt bilen før avgang etter camping. Sjekk at luker er lukket, kabler koblet ifra, at det er tomt under bilen og at støttebein er hevet.
- Ta en ekstra runde inne i bilen. Sjekk at skap er låst, bord er sikret og at kjøleskapet og TV er i lås.
Etter sesongen
Når bobilen settes bort må den sikres så godt som mulig mot gnagerskader. Tett alle luker, fjern all mat og ha jevnlig tilsyn. Sett gjerne ut en musefelle eller to.
Luftavfuktere er også smart å ha i bobil om vinteren. Tøm alt vann og alle kraner for å unngå frostsprengning, anbefaler Ole Irgens i Tryg.
Ekstra trygghet
Han ber også bobileierne om å sette seg inn i forsikringen, slik at en vet hva en er dekket for. Ansvar og kasko dekker mye, men langt fra alle forhold.
– Derfor bør bobileiere vurdere behov for maskinskadeforsikring, også når bobilen er innenfor garanti/ reklamasjonsrett. Det sikrer at en får videre hjelp dersom selger eller leverandør avslår et garanti/reklamasjonskrav på maskinskade, beskriver han.
Ekstra forsikringer
Ekstradekning utvider kaskoforsikringen på en rekke viktige områder. Tryg dekker fuktskade på inntil 15 år gamle bobiler, under forutsetning av årlig fuktkontroll. Uansett er det svært viktig å følge forhandlers krav til fuktkontroll for å bevare fuktgaranti lengst mulig. Da får en dekket fuktskader fullt ut, og slipper egenandel og aldersfradrag som påløper dersom en benytter forsikringen.
Også Tryg selger forsikring for avbrutt ferie. Med den går ikke ferien i vasken dersom det oppstår en dekningsmessig skade på bilen, som gjør det umulig å fortsette ferien. Videre er det selvfølgelig viktig å ha god forsikringsdekning for verdier du har med deg, som løst utstyr og bagasje samt fastmontert tilleggsutstyr.
Lyst til å lese mer om bobilforsikring?
Her er Bobilturens første artikkel om forsikring av bobilen. Den inneholder generell informasjon, og innspill fra If.
Mange leier ut bobilen sin til andre. Da er det viktig å passe på om forsikringen dekker skade som skjer når bilen er utleid. Det er blant tipsene fra Frende, i denne artikkelen om forsikring av bobil og typiske bobilskader.
0 kommentarer