En lærer etter hvert å bli skeptiske når noe høres ut som om det er for godt til å være sant. Den fransk-utviklede teknologien HY-Carbon skal rengjøre motoren innvendig ved å tilføre hydrogen via luftinntaket. Prosessen benytter ingen uheldige kjemikalier, det eneste som inngår er hydrogen, dannet av strøm og vann. På hjemmesiden Autor.no beskrives prosessen og resultatene. I tillegg til redusert drivstoff-forbruk og andre fordeler for bileieren, kuttes utslippene fra forbrenningsmotoren, med mer.
Hos Varhaugs Diesel Elektro
Nesten for godt til å være sant altså, så dette måtte testes. Rensing med HY-Carbon gjøres på ulike verksted rundt i landet. Vi valgte vårt lokale alternativ: Varhaugs Diesel Elektro. Firmaet ligger ikke på Varhaug, ikke selger de dieselheller. Den veletablerte, populære virksomheten ligger så å si i Sandnes sentrum og selger rubbel og bit av stort og smått til biler, båter, anleggsmaskiner og traktorer. Bak, og delvis foran disken i det romslige lokalet finner du batterier, filtre, brytere, tenningslåser, dynamoer, pærer og alt annet av slikt en må – og med fordel kan ha – til maskiner med motor. I det siste har Varhaugs Diesel Elektro, på Sandnes, også begynt å selge solcellepanel.
Grunnleggeren, som etablerte bedriften på slutten av 1970-tallet, het Varhaug til etternavn. Derav firmanavnet. Dagens innehaver, Kåre Håland, ble ansatt i 2009. Han overtok som eier i 2019, og ramlet tilfeldigvis over HY-Carbon, motorens uten kjemikalier, i fjor.
– Dette går vi for!
– I høst var jeg på en varehandelsmesse på Østlandet. Da hadde jeg nettopp vært på messe i Frankfurt, og det var egentlig ingen ting nytt på Oslo-messen. Så kom jeg i snakk med Autor, den nordiske distributøren for franske FlexFuel. Det de fortalte virket litt for godt til å være sant. De holdt på at de ville komme til oss og demonstrere. Til sist sa jeg «ja, da avtaler vi en tid». Da de var her og jeg så resultatene, da var det bare: «Go – dette går vi for!». Denne motorrensen er steinbra greier, beskriver Håland.
– Hva er det som skjer?
– Prinsippet er det samme som at uten trening, så kommer vi i dårlig form etter hvert og blir tungpustet for det minste. Også luftsystemene til forbrenningsmotorene må renses. Karbon, eller mer folkelig forklart sot, er uforbrente hydrokarboner som ender opp i motoren. Det legger seg også i for eksempel EGR-ventil, partikkelfilter og/eller turboladere. Rensingen gjøres mens motoren går på tomgang. Da tilsetter vi hydrogengass via luftinntaket. Den reagerer med karbonet, går over i gassform og ut som normalt, via eksosen. Gassen fjerner sot som har lagt seg. Det er ikke verre, forklarer Kåre Håland forståelig.
Sparer penger fra start
Innehaveren forteller at HY-Carbon egner seg for alle forbrenningsmotorer, uansett drivstoff og størrelse.
– Bensin, diesel, hybrid, båt, store maskiner og traktorer. Denne rensingen kan du ta på alt mulig.
– Hvor gammelt bør kjøretøyet være?
– Etter å ha prøvd dette selv, anbefaler jeg det fra motoren er helt ny. Du kan spare penger allerede på nye biler, svarer den erfarne innehaveren.
Kjenner det på bilen
Mens bobilen utenfor sviver på tomgang og HY-renses, står Kåre bak disken og snakker seg nesten like varm som en topp-trimmet motor.
– Er du sikker på at det er mulig å spare inn utgiften til rensingen inn på drivstoff-forbruket?
– Med normal kjøring vil du spare inn den billigste rensen på ett års drivstoff-forbruk. I tillegg forebygger du motorskader og utslipp. Vi har også hatt kunder som har kommet hit for å få motoren renset fordi bilen ikke gikk gjennom EU-kontrollen, sier han.
Håland anbefaler rensing med HY-Carbon hvert annet år, for å opprettholde renheten i motoren og ha minst mulig motstand i motoren.
– Merkes effekten på kjøringen?
Mange merker det på bilen. Jeg har fått telefoner fra kunder som forteller at det kjennes som om de har kjøpt nye dekk. Det er mye roligere gange i bilen, i tillegg vises det på forbruket, er svaret.
Får fornøyde kunder
– Stemmer det at kundene til Varhaugs Diesel Elektro er alt fra eiere av små personbiler, via yrkestransport og til bobiler?
– Ja, og anleggsmaskiner, som Titania og Norsk Stein.
– Da hadde du hatt nok å gjøre uansett?
– Ja, men motor-rens med HY-Carbon vil jeg tilby likevel. Kunde får friskere og bedre biler, med lavere drivstoff-forbruk. For meg er det en betydelig fordel å ha kunder som er mer fornøyd, fordi de sparer penger på partikkelfiltre, redusert drivstoff, EGR-garanti og alt det andre, mener innehaveren av Varhaugs Diesel Elektro, Kåre Håland.
Sjefmekanikerens mening
Selve rensingen er det mekaniker Jens-Peter Jepsen som har ansvaret for. Prosessen tar fra 1 til 2 timer, og starter med driftsvarm bil.
– Jeg er normalt en ganske kritisk person. Da folkene fra Autor kom for å vise oss rensemetoden var jeg innstilt på at dette hadde jeg ikke troen på, forteller han.
Så viste det seg at også Jepsen endret mening i etterkant.
Jens-Peter Jepsen er utdannet lastebilmekaniker, er sjefsmekaniker i bedriften og har arbeidet med motorer i hvor mange år?
– Nja … jeg var vel 7 – 8 da jeg begynte å stikke hodet ned i båtmotorer, det var innvendige motorer altså, ikke påhengs. Nå har jeg passert 50, så det blir jo noen år, sier mannen med et smil.
– Har du også utført rensen på din egen bil?
– Ja, det har jeg, og kollegaene mine har fått renset motoren på sine, en Outlander og en BMV. Jeg vil anbefale alle til først å ta en grundig rens, og så fortsette med vedlikeholdsrens.
– Også på bobilmotorer?
– Ja, avgjort. Det er godt for hele motoren, forebygger tilstopping av alle filtrene og fjerner problemer med EGR-ventilen og turbo. Jeg er ikke i tvil.
Varhaugs Diesel Elektro selger rubbel og bit av stort og småtttil biler, båter, anleggsmaskiner og traktorer.
Her finner du en artikkel om skadeforebygging på bobilturen.
Jeg har en Mazda cx-5 med 2.2 l diesel. Har hatt bilen hoa merkeforhandler inne for full rens av karbon i innsug ved 150 kkm. En dyr fornøyelse.
Bilen er nå kjørt 190 kkm.
Har dere erfaring med denne motoren. Når bør jeg planlegge en evt rens med Hy ?
Hei er noe som kan gjøres på gamle V8 bensinmotor