Vertene Statens vegvesen, KNA og Norsk Bobilforening region Sør bød på informasjon, kaffe og vafler og en mulighet for å teste egne evner i presisjonskjøring med bobil.
Tiltaket ble godt tatt imot, og de aller fleste kom kjørene i bobilen sin.
Medlemskvelden startet med drøs rundt kaffikoppen, før vertene hilste velkommen og presenterte sine respektive organisasjoner. Så var det rett på tema bobil og trygghet.
Sikkerhet i bobilen
Leif Tore Mauritzen fra Jæren Caravanservice, et betydelig merkeuavhengig verksted godkjent for reklamasjonsjobber, holdt et grundig og godt innlegg om vedlikehold av gass-anlegget i bobilen, om gasstesting og sikkerhet.
Sikkerhet var også temaet for Hurtigruta Carglass, som oppfordret til å bytte vindusviskere årlig. Slitte viskere sliter på ruta, og venter du for lenge, risikerer du at ruta får streker i glasset. Da blir kostnaden betydelig. Frontrute på helintegrert bobil ruter koster en liten formue, også derfor bør en investere i nye viskere før det er for sent.
Store biler tar plass
Leiv Gunnar Skeie fra Statens vegvesen minnet om slikt vi vet fra før – og som det kan være godt å høre igjen: Bobiler tar plass. Det er langt fra bakhjulene til bakparten på bilen. Det er viktig å planlegge kjøringen, bruk speilene og følg med rundt hele bilen under kjøring. Spesielt på smalere norske veier. Du risikerer å møte bilister som ikke forstår hvor stor svingradius en bobil kan ha, og som tror det er god plass bak deg.
Han la også vekt på bobil og fart.
– På tur er bobilsjåfører kanskje ikke så opptatt av å komme fort frem. Bruk speilene dine og vær obs på biler bak. Legger de seg tett opp til og viser at de vil forbi er det på tide å holde farten nede, og legg deg til siden. Bruk av blinklys kan være en risikofaktor, advarte han.
– Ikke lur folk til å tro at det er klart ved å blinke, det kan være nok å holde farten nede og plassere seg til siden. Og når du blir forbikjørt, så husk at bilen din er lang. Vær behjelpelig slik at de kan komme seg fort forbi, oppfordret Leiv Gunnar Skeie.
Presisjonskjøring
Medlemsarrangementet ble avsluttet med tilbud om presisjonskjøring i bobil, noe de aller fleste – kanskje alle – deltok i. På veien ut var det også anledning til å veie bobilen. Oppfordringen fra Statens veivesen var å komme innom og veie bilen hvis en er i tvil. Vekten på trafikkstasjonen er alltid åpen.
Dette var kjekt!
Irene Sande var foreningens kontaktperson for arrangementet. Hun var fornøyd med oppmøtet og satte pris på det gode engasjementet.
– Dette var kjekt, strålte Anders Galta .
For mange år siden deltok han på et lignende arrangement i regi av Naf. Da dette kom opp, gledet han seg.
– Hvordan gikk kjøringen?
– Det var ikke vanskelig. Jeg har gode speil i helintegrert bil, så dette var gode greier!
0 kommentarer